Svårt med pengar som drivkraft

Intervju med: David Uhrner, grundare av Finanspodden och Nordics Abroad.

Finanspodden som du grundade slås ihop med podden Affärsvärlden – hur känns det för dig?

– Det känns otroligt kul! En ära faktiskt. Det är min övertygelse att Affärsvärlden kan ta formatet till nästa nivå. Dels har ni gjort ett otroligt bra jobb med er podcast Affärsvärlden, dels för att det finns så duktiga och kompetenta personer med starkt intresse för finansbranschen.

I mars 2017 hade du precis genomfört dina första inspelningar med Finanspodden. Hur fick du idén till den?

– Ekonomi och finans har alltid intresserat mig. Vid den tidpunkten lyssnade jag mycket på olika podcasts. Jag kunde dock inte hitta någon bra intervjupodcast där man fick lyssna till spännande finansprofiler. Jag ville själv lyssna på en finansorienterad intervjupodd med fokus på personen, som komplement till redan befintliga podcasts som diskuterade mikro-/makrofrågor, teknisk analys, aktier, och så vidare. Till min glädje, och förvåning, fanns namnet Finanspodden tillgängligt. Det blev startskottet till idén, och därefter började jag helt enkelt kontakta alla möjliga personer inom finansbranschen.

Vad hade du gjort tidigare?

– Sedan 2008 och fram till årsskiftet 2016/2017 arbetade jag i mindre entreprenörsledda bolag, där finansbranschen utgjort den primära kundgruppen. Det har varit att produktutveckla och sälja kommunikationstjänster som i grunden effektiviserade noterade bolags kommunikation av delårsrapporter, bokslutskommunikéer och bolagsstämmor.

Det första publicerade avsnittet var med Mats Qviberg, då hade han precis köpt Metros nordiska del från Kinnevik. Vad fick du för reaktioner?

– Oj, det var väldigt olika reaktioner, minst sagt. Mats är onekligen en person som många har en åsikt om. Därför var det också kul att många lyssnare uppgav att intervjun i Finanspodden gav dem en ny, mer positiv bild av Mats. Och det tror jag har att göra med formatet, att gästen får prata till punkt.

Tar du med dig något speciellt efter alla avsnitt?

– En gemensam nämnare för många av gästerna är att de inte ser sitt arbete som arbete, utan som en hobby som man sysslar med så mycket som möjligt. Ska man dra någon slutsats av det, så ska man ägna sig åt ett jobb, vad det än må vara, som man tycker är kul. Att bara tjäna pengar som främsta drivkraft verkar vara en dålig idé.

Vad ska du göra nu?

– Under februari ska jag lansera ett nytt projekt, Nordics Abroad, som jag ser otroligt mycket fram emot. Jag växlar upp ambitionsnivån, och beger mig ut i den stora vida världen. Nordics Abroad är en show i ett kombinerat film- och podcastformat, som tar tillvara på det stora och kontinuerligt ökande intresset av att konsumera program på Youtube, Instagram och som podd. I showen får tittarna/lyssnarna träffa yrkesverksamma nordbor som är bosatta utanför Norden. I stället för att genomföra intervjuerna på traditionellt Skavlan-manér i en studio åker vi till intervjupersonen. Gäster är allt från musikartister, entreprenörer, NHL-spelare till golfproffs, tv-stjärnor och stora företagsledare i USA, Europa och Asien.

Att det blir en hybrid av film via Youtube, och podcast, är det något vi kommer få se mer av framöver?

– Det tror jag definitivt, det är ju bara att titta på hur beteendemönstret ut. Man konsumerar olika innehåll i olika situationer. Är du ute och tar en promenad, eller sitter i bilen, så passar en podd perfekt. Sitter du på bussen till jobbet funkar ett Youtube-avsnitt kanske bättre. Detta, i kombination med att man distribuerar och marknadsför materialet i diverse sociala medier, som till exempel Instagram, görs redan i dag och kommer bli mycket större bara under 2020.